دوشنبه, 23 بهمن 1391 ساعت 03:30

2.ایران تاسال 2025 به کشور توسعه یافته تبدیل خواهد شد مصاحبه با روزنامه جمهوریت به مناسبت دهه فجر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مصاحبه با روزنامه جمهوریت به مناسبت دهه فجر 
با مقصد مصاحبه با سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان آقای دکتر علی اصغر شعردوست به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وارد محوطۀ سفارتخانه می شوم. کارمندان سفارت که از قرار واخوری من با سفیر محترم اطلاع دارند مرا استقبال می کنند. چند دقیقه طول می کشد تا با سفیر محترم در اتاق کاری اش ملاقات می کنم. خنده رو، با نشاط و صمیمی. چنان با انسان گرم و دوستانه رفتار می کند که گویا چندین سالهاست که با او رفتار دارد. البته به بیان دیگر همین گونه است او چندین سال است که با تاجیکستان رفاقت نزدیک و صمیمانه دارد. از سالهای اولیه استقلال تاجیکستان. زمانی که هنوز یک موی سفید بر سرش نبود تا امروز که دیگر موی سیاهی بر سرش یافت نمی شود. در طول این بیست سال او همواره با تاجیکان و تاجیکستان بوده است. در روزهای شادمانی و جشن های استقلال در سروری هیئتهای بزرگ فرهنگی و سیاسی و حتی در روزهای سخت و غمگین تاجیکستان تازه استقلال یافته. بسیاری از مردم تاجیکستان وقتی نام ایران به زبان می آید شعردوست را در ذهن می آورند . همچنانکه شنیده ام وقتی در ایران نام تاجیکستان به زبان می آید نام «شعردوست» به دنبال می آید. از همین جهت است که نام تاجیکستان و ایران و شعردوست همواره به دنبال هم می آیند و به خاطر ارزش گذاری به اینهمه خدمت خالصانه و صادقانه بود که جناب عالی امسال ایشان را با نشان عالی ابو عبدالله رودکی مفتخر گردانیدند، کمتر از یک ماه از آن زمان نگذشته بود که جناب عالی دکتر محمود احمدی نژاد هم مدال درجه یک شجاعت به او دادند.
گفتگویم را با این سوال آغاز می کنم:
- جناب سفیر! اکنون که سی و سه سال از عمر جمهوری اسلامی ایران در کشور باستانی ایران می گذرد، چه گفتنی ها از کشورتان برای خوانندگان تاجیک دارید؟
بسم الله الرحمن الرحیم
در آغاز به شما خوشامد می گویم و از اینکه دعوت سفارت جمهوری اسلامی برای مصاحبه به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده اید  صمیمانه سپاسگزارم .
همچنین لازم می دانم به همۀ خوانندگان محترم روزنامه معتبر و وزین جمهوریت سلام عرض کنم.
امروز سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد . انقلابی که به اعتراف بسیاری از دانشمندان و تحلیلگران دنیا ، مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر جهان بوده است . انقلاب اسلامی ما نه وامدار شرق کمونیست بود و نه رو به سوی غرب لیبرال داشت . انقلاب اسلامی ایران در پی سال ها مبارزه و مجاهدت مردم ایران با رهبری خردمندانه و الهی امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و به 2500 سال حکومت پادشاهی و وابسته به بیگانگان در ایران پایان داد و اولین نظام مردم سالاری دینی را بنیان نهاد .
بی تردید می توان گفت مهمترین و با ارزش ترین دستاوردهایی که این انقلاب برای ایران داشته ، کسب استقلال سیاسی ، پایان نفوذ بیگانگان ، بازگشت به ارزش های اصیل ملی و دینی و نیز شکوفایی خودباوری ملت ما بوده است .
با پیروزی انقلاب اسلامی و قطع سلطه بیگانگان بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی ایران ، ملت ما با توکل بر خداوند متعال و با عزم و اراده آهنین خود توانست روز به روز عقب ماندگی های دوران گذشته را جبران نموده و جایگاه علمی منحصربفرد و تاریخی ایرانیان را در سطح دنیا احیا نماید . کشور ما با نیروی انسانی جوان و مستعد خود در طی سه دهه گذشته ، با وجود تحمل انواع تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی و جنگ تحمیلی 8 ساله ، توانسته است قله های علم و تکنولوژی را فتح نموده و به رتبه های قابل توجه جهانی در زمینه شاخص های علمی ، بهداشتی و درمانی و رفاه و زندگی سالم دست یابد . جنبش نرم افزاری و تولید علم ، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و جهش علمی و فناوری و کسب رتبه های جهانی در تولید علم و فناوری در صنایع مختلف از جمله هوا - فضا ( همچون دستيابي به فناوري بومي ساخت و پرتاب ماهواره هاي تحقيقاتي ) ، پزشکی و دارویی ، نانو تکنولوژی ، دفاعی و نظامی و نیز فناوری هسته ای از جمله ثمرات خودباوری احیا شده مردم ایران پس از انقلاب اسلامی است . 
تهديد و تحريم ملت بزرگي مانند ايران در طول سي و سه سال گذشته كارساز نبوده و از اين پس نيز تاثيري بر عزم راسخ ملت ما برای توسعه و پیشرفت نخواهد داشت. اين تحريمها سكوي جهش كشورمان بوده اند، به طوری که رشد و توسعه اقتصادي و صنعتي امروز ایران و ظرفيت هاي عظيم آن براي هر كشوري جهت همكاري و سرمايه گذاري وسوسه انگيز است.
 
جناب سفیر، با وجود همۀ مشکلات و سختیهایی که جمهوری اسلامی را با آنها گرفتار کرده اند، همه روزه در رسانه ها گروهی از موفقیتهای ایران و دانشمندان آن خبرهایی می شنویم، چگونه ایران به این موفقیتها می رسد؟ همچنین خوب است در موضوع مهم استفاده از نیروی هسته ای که ایران بر آن ادعا دارد و عده ای مخالفت می کنند قدری توضیح دهید:
دولت جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی کشور به توسعه ای همه جانبه، از چند سال قبل استراتژی کلان خود تحت عنوان سند « چشم انداز بیست ساله توسعه کشور » را در قالب چهار برنامه 5 ساله تدوین نموده و ان شاء ا... تا سال 2025 میلادی به کشوری توسعه یافته با جایگاه برتر اقتصادی، علمی و فنی در منطقه و با تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین المللی تبدیل خواهد شد. دستاوردهای سال های اخیر ایران در حوزه های هسته ای و نانو تکنولوژی نمونه هایی از نتایج اجرای این استراتژی است.
یکی از دغدغه های جدی دولت و مردم ایران طی سال های اخیر دستیابی و بهره مندی علمی از فناوری های نو از جمله انرژی هسته ای است. آگاهی از این موضوع که سوخت های فسیلی پایان پذیرند و انرژی هسته ای بهترین جایگزین برای آنهاست، و نیز کاربردهای فراوان فناوری هسته ای در زمینه های مختلف علمی به ویژه پزشکی و صنعتی، اهمیت این مسأله را دو چندان نموده است. در ایران امروز عزم راسخی برای احقاق حقوق کامل ملت در زمینه بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای در روند توسعه و پیشرفت کشور وجود دارد.
استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق تمامي ملتهاست. اين غير مسئولانه است كه برخي از كشورها تصور مي كنند به واسطه برخورداري از قدرت نظامي و يا رشد اقتصادي و صنعتي بالاتر قادر به تضييع حقوق ديگر كشورها هستند. غربي ها نسبت به جمهوري اسلامي ايران نگران موضوعی هستند كه وجود ندارد و در ايران كسي به آن فكر نمي كند يعني توليد سلاح هسته اي. اما نگرانی جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي منطقه به خاطر وجود حجم عظیمی از سلاح هاي هسته اي رژيم صهيونيستي است كه در كنارمان وجود دارد. با وجود تهدیدات آشکاری که از سوی این رژیم تا دندان مسلح برای امنیت منطقه وجود دارد، این رژیم عضو پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي (NPT) نیست و هیچ تعهدی به آژانس بین المللی انرژی هسته ای ندارد. این در حالی است که برخورد کشورهای غربی و به ویژه آمریکا با اسرائیل همواره دوستانه و حمایت آمیز بوده است.
ايران يکي از امضاکنندگان پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي است و حق دارد زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي برنامه های هسته¬اي خود را ادامه دهد. این آژانس طی سال های گذشته به همه تاسيسات هسته اي که ايران بايد از نظر قانوني به بازرسان نشان دهد، دسترسي داشته و بازرسان آژانس به طور مرتب از تاسيسات هسته¬اي ايران بازديد کرده¬اند. طبق گزارش های منتشر شده توسط خود آژانس تاکنون هیچ گونه انحرافي در برنامه صلح آميز تهران مشاهده نشده و هیچ سندی از سوی آژانس ارائه نشده که نشان دهد ايران در حال ساخت بمب اتمی است.
جمهوری اسلامی ایران از سالها پیش مبتكر جهانی عاری از سلاحهای هسته ای بوده و در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام داده است که از جمله باید به برگزاری دو کنفرانس بین المللی موفق در تهران با موضوع « خلع سلاح و عدم اشاعه » و با شعار « انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس » اشاره کرد.
همچنین باید یادآور شوم که چندی پیش رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مراجع تقلید بزرگ كاربرد سلاح‌های کشتار جمعی  را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ همگان دانسته اند، که این خود نشانه بارز عزم ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری در سطح بین‌المللی برای خلع سلاح‌ هسته‌ای است.
دليل واقعی نگرانی آمريكا و غرب از ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي که منجر به اتخاذ سیاست های خصمانه علیه کشور و مردم ایران شده این است که آنها به خوبی مي دانند انقلاب اسلامي ايران، انقلابي ريشه دار و اصيل است و به دنبال خود موجي از حركت مردمي و بيداري در مقابل زياده خواهي هاي غرب را ايجاد خواهد كرد. با تحولاتی که امروزه در برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در جریان است، روز به روز شاهد بیداری ها و خیزش های جدیدی از سوی مردم کشورهای مختلف علیه نظام سلطه غرب هستیم.
مسأله این است که در حال حاضر براي غرب باور این مسأله بسيار دشوار است كه كشوري در حال توسعه مانند ايران توانسته است پس از حدود 30 سال تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی گسترده، با اتكاء به توانمندي و نيروهاي بومي خود و بدون کمک دیگران به درجه بسیار بالایی از علم و تكنولوژي برسد.
 
جناب سفیر، یکی از شعارهای انقلاب اسلامی در ایران «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود بعد از گذشت سی و چهار سال چه مقدار به این شعار پایبند هستید؟
ایران با وقوع انقلاب اسلامی در زمینه سیاست خارجی دچار تحول اساسی گشت. شعار استقلال جویانه « نه شرقی - نه غربی - جمهوری اسلامی » مبنای تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های مستقل ایران در روابط خارجی اش بود. ایران نه در بلوک کشورهای شرقی وابسته به شوروی سوسیالیستی قرار می گرفت و نه با آموزه های اومانیستی و سرمایه سالاری کشورهای بلوک غرب سازگاری داشت. دو اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران از مهمترین اصول سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران طی دوران پس از انقلاب بوده است. البته این موضوع در پیشینه تاریخی ایرانیان در زمینه صلح دوستی و روابط مسالمت آمیز با ملت ها و کشورهای مختلف نیز وجود داشته است که با وقوع انقلاب و بهره گیری از آموزه های دین مبین اسلام نمود جدی تر و پر رنگ تری به خود گرفته است.
در سال های اخیر نیز سه اصل « عزت، حکمت و مصلحت » به عنوان مبنای تعامل سازنده و موثر با جهان خارج سرلوحه کار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای تلاش در عرصه منطقه ای و بین المللی قرار گرفته و مشارکت و ایفای نقش حداکثری کشورهای مستقل در مدیریت جهانی و مقابله با تک قطبی و دیکتاتوری بین المللی از دغدغه های دستگاه دیپلماسی ایران می باشد.
نقش و جایگاه منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت و تثبیت صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی به ویژه در مقوله های مهم مرتبط با مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم و نقش بی بدیل ایران در حفظ امنیت انتقال انرژی از اهمیت بسزایی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران بعنوان باثبات ترین کشور منطقه ، اقتدار و توان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه خود را در خدمت صلح و امنیت منطقه و جهان قرار داده است.
ما معتقدیم آنچه كه باعث حفظ صلح و ثبات و امنيت بين المللي مي شود، پرهيز قدرتها از تحميل نظرات خود به ديگران و اعتراف به حقوق همه ملتهاست. كشورهاي توسعه نيافته و يا درحال توسعه بخشي از جهان امروزند و همه كشورها از حقوق برابر و در مقابل قوانين بين المللي از جايگاه يكساني برخوردارند.
 
مخبر: در پایان اگر به مناسبت بیست سالگی روابط ایران و تاجیکستان هم توضیح بدهید بسیار مناسب خواهد بود:
بلی این روزها با مناسبت مهم دیگری نیز مصادف شده است و آن بیستمین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک ایران و تاجیکستان می باشد. همان گونه که مستحضرید در پی استقلال جمهوری تاجیکستان در 9 سپتامبر 1991 ، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر دوشنبه افتتاح نمود. ایران در دوران پس از استقلال در تمامی مقاطع و شرایط همواره همراه و حامی دولت و مردم تاجیکستان بوده است .
من در اینجا ضمن تبریک این مناسبت به تاجیکان و ایرانیان ، بخشی از پیام جناب آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور محترم ایران به جناب آقای امامعلی رحمان به همین مناسبت را خدمت شما عرض می کنم :
« بیست سال روابط پرافتخار دو کشور که بر پایه مشترکات فراوانی شکل گرفته است و هر روز بر عمق و عظمت آن افزوده می شود ، آینده ای درخشان را در مناسبات دو کشور نوید می دهد و اطمینان دارم با  همدلی و کوشش طرفین ، روابط ما به الگویی در منطقه و جهان تبدیل خواهد شد. »
ایران و تاجیکستان با توجه به وجود اشتراکات فراوان میان مردم دو کشور در زمینه های زبان ، فرهنگ ، تاریخ ، دین و آداب و رسوم و نیز با عنایت به اراده سران دو کشور مبنی بر تقویت و گسترش مناسبات دو جانبه ، ضمن تلاش برای اجرایی کردن توافقنامه های فیمابین بر ضرورت جستجوی زمینه های جدید همکاری تأکید نموده اند .
نگاهی به رفت و آمدهای مقامات دو کشور می تواند شاخصی برای حجم گسترده روابط و مناسبات دو کشور در نظر گرفته شود . از زمان برقراری مناسبات دیپلماتیک تاکنون، رؤساي جمهوري اسلامی ایران هفت بار از تاجیکستان دیدار داشته اند که مورد اخیر آن ، سفر جناب آقای احمدی نژاد به دوشنبه در سپتامبر 2011 بود که در این سفر فاز اول پروژه عظیم نیروگاه 220 مگاواتی سنگ توده 2 توسط دو رئیس جمهور افتتاح گردید . متقابلاً نیز رئیس جمهور تاجیکستان جناب آقای امامعلی رحمان سیزده بار به ایران سفر نموده اند که آخرین بار آن در ژوئن 2011 بوده است .
به ویژه باید خاطرنشان گردد که تعدد سفرهای متقابل رؤسای جمهور در طی دو سال اخیر در روابط خارجی دو کشور کم نظیر بوده و نشان دهنده روابط صمیمانه و استراتژیک ایران و تاجیکستان است و به گفته رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در ملاقات سال گذشته جناب آقای رحمان با ایشان، از این روابط باید به عنوان « روابط خویشاوندی » یاد کرد .
ان شاء ا... قرار است در نوروز امسال ( اواخر ماه مارس ) مجددا جناب آقای احمدی نژاد به تاجیکستان سفر نمایند چندین پروژه عمرانی و فرهنگی از جمله فاز دوم نیروگاه سنگ توده 2 را افتتاح نمایند .
علاوه بر نیروگاه سنگ‌توده 2 که با ظرفيت توليد سالانه يك ميليارد كيلووات ساعت نيروي برق يكي از مهمترین طرح هاي بخش انرژي تاجيكستان است ، در خصوص احداث یک نیروگاه بزرگ برق آبی دیگر به نام «عینی» بر روی رودخانه زرافشان توسط متخصصان ایرانی نیز میان مقامات دو کشور یادداشت تفاهمی امضاء شده است .
در پایان سخنانم ، ضمن آرزوی گسترش دوستی و برادری ایران و تاجیکستان و برقراری صلح و امنیت در سطح جهان ، از خداوند متعال سلامتی ، سعادتمندی و توفیق روزافزون شما ئ کارکنان خدمتگزار و روزنامه جمهوریت را مسألت می نمایم .
خواندن 1024 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 23 بهمن 1391 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .